Waarom moet ik mij registreren bij Online Payment Platform?
Online Payment Platform (OPP) verzorgt de inkomende betalingen (donaties) en betaalt deze aan je uit. Om de donaties uitbetaald te kunnen krijgen dien je een aantal gegevens te verifiëren bij Online Payment Platform. Je doet dit vanuit je WhyDonate account.

OPP staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en beschikt over een vergunning voor het aanbieden van deze betaaldienst. Vanuit wetgeving hebben zij een verplichting om de ontvangers van gelden te registreren en controleren. Zonder succesvolle controle mag OPP geen uitbetaling verrichten.

Wat heeft OPP nodig voor deze verificatie?
Voor het verifiëren van je account vraagt OPP onderstaande informatie op:

Particulier account
• Voor- en achternaam.
• IBAN van de rekening waarop je uitbetaald wil worden.
• Verificatie van je bankrekening d.m.v. een 1 cent betaling, kopie van je bankpas of een kopie van je bankafschrift.

Indien er totaal meer dan €1.500 is ingezameld, vraagt OPP om de volgende aanvullende gegevens:
• Een kopie van je identiteitsbewijs of bevestiging van je identiteit via iDIN of Itsme.

Bedrijfsaccount
• KvK-nummer van de organisatie dat als ontvanger van de gelden optreedt.
• IBAN van de zakelijke rekening van de organisatie.
• ID bewijs of online identificatie van de wettelijke vertegenwoordiger.
• Een ingevulde UBO verklaring van de organisatie.

Hoe lang duurt het voordat mijn gegevens zijn gecontroleerd?
Nadat je alle benodigde informatie hebt gestuurd streeft OPP ernaar om de registratie binnen 2 werkdagen (5 werkdagen voor bedrijven) te hebben afgerond. Tijdens deze periode kunnen er al donaties worden gedaan. De uitbetaling van deze donaties kan echter plaatsvinden na goedkeuring van de aangeleverde informatie. Indien OPP gegevens mist zullen ze je per e-mail informeren over de extra informatie die ze nodig hebben.

Waar moet ik goed op letten bij aanleveren van de gegevens?
• De naam op je bankrekening moet overeenkomen met de naam op je identiteitsbewijs.
• Een zakelijke rekening mag niet worden gekoppeld aan een particulier account. Dat geldt andersom ook.
• Het identiteitsbewijs moet goed leesbaar zijn.
Was dit artikel nuttig?
Annuleer
Dankuwel!